21.9

O, jag var där. O, jag tog honom i hand. Aldrig hade jag trott att hjärtat skulle klappra så. Men jag satt ju där, och Jan tre meter ifrån mig. Hans späda gestalt, mindre paddlik än jag föreställt mig, och den krokiga näsan. Det spelar ingen roll, man måste ju älska honom fastän han låter metaforiken få överdrivet stora proportioner. "Jaja, nu drar han den där grejen igen", tänker man. Nu drar han det där med att "antropologi är narratologi". Men det spelar ju ingen roll.

Folk tror att jag är realist, sa han, men jag är romantiker. Pervers romantiker.


Kommentarer:
Postat av: Jakob

"mindre paddlik än jag föreställt mig"
Ack, så önskar jag mig att en ung beundrarinna skulle utbrista om också mig!

Postat av: Hanna

Haha, ja, vem önskar inte det.

2005-09-22 @ 12:24:07
Postat av: Jakob

Vad pratade han om då, Jan K (skönt att få prata lite om norsk prosa som omväxling)? Gav han någon intressant info om trilogin, t ex?

2005-09-23 @ 12:03:20
URL: http://www.ryskahuset.tk
Postat av: Johan Sallén

Nä, han pratade knappt alls om trilogin. Det var en offentlig intervju med Ingrid Elam, och hon envisades med att fråga ut honom om hans nya roman "Kungen av Europa" som kommer på norska i oktober. Temat verkar vara ungefär detsamma som i trilogin: framgångsrik man kommer till korta, inser att det finns viktigare saker än framgång. Jan K försökte dock styra samtalet in på sin litteratursyn, och upprepade samma saker som han säger i de flesta intervjuer jag läst med honom, t.ex. att det måste finnas ett mellanting mellan poetisk och episk prosa, en både-och-estetik. Och att han känner att hans uppgift som författare är att skildra samtiden. Nåväl.

2005-09-23 @ 14:39:22
Postat av: Hanna

instämmer med Johan Sallén.

2005-09-23 @ 14:40:18
Postat av: Hanna

Jag hade tänkt fråga vem kvinnan i orange kappa var. Men jag vågade inte.

2005-09-23 @ 14:41:24

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback