Nu blommar det i snusdosan


Mina närmast sörjande vet att jag är en 
bamsesamlare. Idag damp det ned fyra vackra nummer i brevlådan, varav en 75:a och två 76:or. Fint.

Bamse är en av de okronologiska erfarenheterna, de som inte följer efter varandra på en linje utan är punkter på ett fält, punkter som samspelar med varandra på oändligt intrikata sätt. Korrespondenser mellan alla de människor jag är och har varit. Jag trivs med att tänka mig livet så: som ett fält, där orsak inte nödvändigtvis kommer före verkan.

Så postmodernt, tänker ni. Jo, på sätt och vis. Men jag vill lägga vikt vid sambanden snarare än sönderfallet. Tycker ni dessa resonemang verkar intressanta hänvisar jag mer än gärna till Jan Kjaerstads Menneskets matrise och Menneskets felt. Utomordentliga böcker båda två.

Nu var det om Bamse jag tänkt skriva. Men vid närmare eftertanke får det vara till en annan dag.

Kommentarer:
Postat av: Knäcke Benkross

Bra talat! Bamse finns i skärvorna, som Bob.

2006-04-21 @ 00:22:50

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback