14.1

Min värld är inte er värld. Jag vet det. Jag är mer hemma i Folsom prison än i er androgyna popvärld. Jag föddes för sent. Jag vet det. Det är som Bob skriver i Chronicles: "What was swinging, topical and up to date for me was stuff like the Titanic sinking, the Galveston flood, John Henry driving steel, John Hardy shooting a man on the West Virginia line." Så, redan på 60-talet var det alltså för sent. Kanske även för mig.

Min mormor har ju berättat om Mississippi. Hennes livs flod. Det är inte mitt livs flod men hellre valde jag den än den urtrista popmusikfloden som dränerar vår tid på eld och luft. Nej, jag tänker på järnvägarna, gruvorna, skogarna. Jag tänker på män och kvinnor och kvinnor och män och låtom oss blandas hejvilt, låtom oss vara människor. Men bevare mig från er plastikopererade kultur, skona mig från mellanstadiesexualiteten. Isåfall hellre blod. Skjut mig.

When I was just a baby, my mama told me, "son,
always be a good boy, don't ever play with guns"
But I shot a man in Reno, just to watch him die
When I hear that whistle blowin', I hang my head and cry


Kommentarer:
Postat av: Anders

Ja! Ge oss blod! Det är både fel på vår tid och på tiden i sig.

2006-01-14 @ 22:34:04
Postat av: Jakob

Men popmusiken är ju hemskt mångfacetterad! Bob Dylan spelade ju också pop och var stolt popsångare ("Förbannade popsångare, din hjärna är ju trångare!" som Tage Danielsson skrev).

Postat av: Jakob

Men tiden är ju ur led, det håller jag med om, urled är jag på den.

2006-01-16 @ 00:59:41
URL: http://www.ryskahuset.tk
Postat av: Hanna

Jag håller nog inte med om att Bob Dylan spelade pop. Hans musik bottnade i amerikansk folkmusik, blues och rock'n'roll. Och den var aldrig och är inte heller nu pop.

2006-01-16 @ 10:01:23
Postat av: Anders

Jag tror inte att Bob själv sa sig spela pop? Han sa ju att han spelade rock, efter att först slagit igenom med att spela folkmusik. Pop är liksom inget eget för mig, i alla fall inte från början. Pop råkar bara vara modifierad Blues/folk/rock som blivit populär.

2006-01-16 @ 12:26:06
Postat av: Hanna

Om du, Jakob, menar pop i bemärkelsen "musik som är populär" så visst, då spelade han kanske popmusik. Men jag syftade snarare på popmusik som en genre. Och då menar jag den blodfattiga och avsexualiserade/avbluesifierade grenen av populärmusiken.

2006-01-16 @ 14:26:02
Postat av: Hanna

Men tack Jakob för Tage-citatet! Det ska jag börja använda.

2006-01-16 @ 14:37:16
Postat av: Jakob

Hmm. Popmusik som genre är, vidhåller jag nog, en alltför mångfacetterad genre för att kunna avfärdas som blodfattig. Stor skillnad mellan till exempel Arcade Fire och Christina Aguilera, eller Bright eyes och Martin "Yeah yeah wow wow". Jag är ju själv popmusikälskare men avskyr väldigt mycket som kan rubriceras som popmusik.
Bob Dylan definierade sig ofta själv som popsångare på sextiotalet, framför allt när han fick frågor från journalister om hur han hade tänkt lösa problem som krig, svält och orättvisorna i världen. Då brukade han säga att han bara var en enkel "popsinger". "Poet blir bara den som inte duger till att bli popsångare" ska Dylan också ha sagt enligt Tage Danielsson, det var det som retade denne till att skriva sin dikt om den förbannade popsångaren.

2006-01-16 @ 16:50:08
Postat av: Anders

Ja, det är sant, det citatet glömde jag. Men jag vill nog påstå att man inte får trycka in för mycket i ett begrepp, det tappar sin mening då. Beatles är ju förresten pop. Det är väl indiegrejen jag har svårt för. Samt resten av det som görs numera. Tror jag.

2006-01-16 @ 17:00:45
Postat av: Hanna

Jag är medveten om att jag generaliserar grovt. Men jag tar mig rätten att göra det. Och liksom Anders är det väl indiegrejen jag också har svårt för. Och det där shoegazer eller vad det heter. Blipp-blopp-smala -armar-dålig-hållning-mussepiggtröja. Hela popvärlden och allt den representerar. Det var det jag försökte spy lite galla över. Om Bob Dylan sjöng pop eller inte spelar väl egentligen inte så stor roll. Vad som spelar roll är att han bar sin tweedkostym med värdighet.

2006-01-16 @ 17:45:23
Postat av: Anders

Det är också högst diskutabelt om det Bob gjorde på 60-talet ens med dåtidens standard kan kallas pop. Finns det någon likhet med t ex Monkees eller Supremes? Det närmaste han kommer är i så fall pastischer, typ Fourth Time Around. Han kallade också sig själv allt möjligt och hävdade envist att han rest runt med en cirkus sedan tidiga tonåren. Empire Burlesque från 1984 är kanske istället det poppigaste han gjort?

2006-01-16 @ 17:58:36
Postat av: Hanna

Han kallade sig ju song- and danceman också.

2006-01-16 @ 18:01:07
Postat av: Anders

I en intervju från 2001 säger han att han aldrig såg upp till musiker eller sångare som ung. Han såg upp till vetenskapsmän. Det är ju ganska lustigt, eller hur?

2006-01-16 @ 18:10:34
Postat av: Hanna

Ja, sannerligen! Men han såg upp till Johnny Cash.

2006-01-16 @ 18:15:57
Postat av: Anders

Grandma said, "Boy, go and follow your heart
And you'll be fine at the end of the line.
All that's gold isn't meant to shine.
Don't you and your one true love ever part."

Inte för att det har nåt med saken att göra men...Planet Waves.

2006-01-16 @ 20:19:33
Postat av: Jakob

Anders: Empire Burlesque, ja den har jag inte ens hört, faktiskt. Jag har nog känt att jag vill bespara mig det. Eller är den verkligen nåt att ha?

Hanna: "Blipp-blopp-smala -armar-dålig-hållning-mussepiggtröja." Ja, Ok, ur den aspekten så förstår jag att man spyr galla över popmusiken. Jag har också väldigt svårt för shoegazing och twee och allt vad det heter, vuxna män som försöker se ut som om de är 17 och vuxna kvinnor som klär sig i t-shirts med små gulliga Hello Kitty-motiv och slickar på små gulliga slickepinnar. Men med pop menar jag bara musik, saker som Beatles, David Bowie, Stone Roses, The Smiths, Housemartins, Håkan Hellström, bob hund osv in i våra dagar. Det är ju en ganska rak linje med fantastisk musik sen 60-talet och framåt. Sen finns det ju klara inslag av popmusik hos rockband som Velvet Underground och syntband som Kraftwerk, fast jag skulle nog inte kalla dem popband, det vore som Anders skriver att trycka in för mycket i begreppet.

2006-01-20 @ 11:05:24
URL: http://childejakob.blogg.se
Postat av: Hanna

Haha, de försöker inte se ut som om de är 17 - de försöker se ut som om de är 12!

Javisst. Det finns mycket gott i popen om man ser det på det viset. Men redan på 60-talet fanns det ju pop som var dålig, och det är kanske denna fåra av kommersiell dynga som jag automatiskt hänför till popbegreppet. Kanske är det min personliga uppfattning. Eller kanske ska vi skilja ut det som kallas indiepop och spy galla blott över det?

Jag tror trots allt att du är på min sida, Jakob. Bara det att vi har olika associationer till begreppet pop. Fast det är ju så många som vurmar för popen numera så jag tycker det behövs lite motvikt. Jag vurmar hellre för Ulla Billqvist.

2006-01-20 @ 14:28:08
Postat av: Jakob

Ja, och Ulla Sjöblom var inte dålig hon heller! Lyssnade just på "Natt, kallare" från början av sjuttiotalet eller så. Grymt bra text och sensuellt viskande sång.

Ja, det finns ju så mycket pomusik, mycket som är dåligt och mycket som är bra. Så mycket kan man ju säga. Jag har ju sen gammalt väldigt goda associationer till begreppet pop medan jag är mer skeptisk till begreppet rock, även om jag ju bevisligen lyssnar på mycket musik som kan beskrivas som rock. Hårt fostrad av tidningen Pop i början av nittiotalet, kanske? Andres Lokko har mycket att svara för...
Och jag är definitivt på din sida, och skulle vara det även om vi har skilda åsikter!

2006-01-20 @ 14:59:38
URL: http://childejakob.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback