Konsert för cembalo och stråkar i d-moll, BWV 1052

Min ömma moder och jag är på Nybrokajen. Vi är på konsert. (Det är sådant man gör om man tillhör övre medelklassen.) Nåväl, vi sitter på tredje bänk i den anrika lokalen och jag tror nog inte jag ska gripas så värst för det gör man ju så sällan. Vad jag inte vet är att jag befinner mig i händelsernas centrum.

Ja, för en gångs skull är jag där det händer för i mitten av scenen med ryggen mot publiken sitter den danske dirigenten Lars Ulrik Mortensen. Han spelar cembalo med sin varelses fulla kraft samtidigt som han dirigerar sin ensemble med huvudet. Han slänger och rycker med halsen som vore han något slags fågel. Och han plutar med munnen och gestikulerar med ögonbrynen. Ibland ler han stort åt försteviolinen och försteviolinen ler tillbaka. Han nästan lyfter från pallen, Lars Ulrik Mortensen.

Det här är en av de stora människorna, dem man måste akta därför att de är karismatiska utan minsta skrytsamhet. För Lars Ulrik Mortensen går det så lätt; fingrarna löper som regndroppar över tangenterna. Han är en länk mellan det eviga och mänskorna och därför måste jag resa mig upp och applådera när musiken tystnar. Ingen annan i salongen reser sig men jag måste. Det är en fråga om heder.

Det är också, förstås, en protest mot det outhärdliga i hela situationen. Vad jag hör i musiken är omöjligt att tolka till mänskligt språk. Likväl vet jag att det är den ultimata berättelsen. Allt, precis allt, finns i den här konserten i d-moll för cembalo och stråkar. Hela spektrumet av mänsklig erfarenhet. Jag sitter längst ut på stolen, framåtlutad. Det bultar i fingertopparna. Minsta cell är till bristningsgränsen koncentrerad och tårarna rinner. Men jag vet ju. Det är bara dessa få ögonblick av lycka - sedan är det över och jag kan inget göra. Min lycka rinner oundgängligen bort och det finns inget jag kan göra.

Kommentarer:
Postat av: Robban

Hej Hanna,

har just sett dina skisser till Ryska Huset # 6. Måste säga att jag tycker mycket om det jag ser. Tänk att få kyssa någon så...

Postat av: Hanna

Eh? Nu hänger jag inte riktigt med.

2006-03-24 @ 13:59:48
Postat av: Anders

Kanske är det en annan Hanna han syftar på? Jag visste inte att det fanns fler, för mig finns bara en. :)

2006-03-24 @ 14:55:52
Postat av: Robban

Jag var lite bedrucken när jag skrev. Sorry.

2006-03-24 @ 21:00:42
Postat av: Hanna

Åhå, tack för att du rätar ut saker och ting, Jakob.

2006-03-26 @ 22:45:46
Postat av: Lena

Jag var också där... det var den ultimata musikupplevelsen. Efter den konserten tycker jag att det jag åstadkommer själv är på Agnestigs nivå. Jag håller helt med dig om vad du skriver om hans utstrålning och lätthet. Den kontakt som man i benådade ögonblick får som dirigent med musiker som inte spelar musik utan är musik är så få, men det är dem man lever för!

2006-07-08 @ 23:29:14
Postat av: Hanna

Åh, vad roligt att någon mer hade samma upplevelse! Det var en konsert i särklass, verkligen.

2006-07-18 @ 16:18:13

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback