Böcker, tid

Jag tittade in på bokrean en sväng och där stod den plötsligt. Moderna människor, en bok om folkhemmet och jazzen. Var det den jag ville ha? Nej, det var det inte. Jag ska inte köpa något på bokrean eftersom jag inte köper böcker utom i särskilt angelägna fall. Den bok jag senast köpte var Jonathan Safran Foers Extremt högt och otroligt nära i pocket. Den var mycket bra och gjorde ont när den träffade. Genialt komponerad historia och skickligt skrivet inifrån ett socialt missanpassat barn.

Ibland blir jag tokig när jag tänker på tidens gång. Det är omöjligt att bara leva när man minns så mycket som jag. Det låter ungefär som om jag förberedde mig för att dö, sådär som gamla människor gör när de gräver ned sig i minnen och försöker summera. Och det är det jag gör. Förbereder mig. Det har jag alltid gjort eftersom döden flåsar så förbannat i nacken.

I helgen blir det Vasaloppet. Passar bra eftersom jag missat nästan hela VM i Sapporo. Längdskidor är trivsamt med Jacob Hård och en kopp kaffe till.

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback