Gå och dö, snö

Jag är räddad undan frysdöden. Elementmannen har varit här och fingrat. Men det är fortfarande stram överlevnadsstrategi som gäller. Jag går inte ut mer än jag måste. Imorgon måste jag ut och fältarbeta och får passa på att hamstra några apelsiner och gryn och frön och sånt där som jag äter. I övrigt är alla strapatser inställda. Men det gör inget. Ingen väntar mig.

Paul Austers Illusionernas bok var skakande bra. Ni har säkert redan läst den. Jag vill se Hector Manns alla filmer, precis som jag hade kunnat mörda för att få se Jonas Wergelands TV-serie. Det är något speciellt med fiktioner inuti fiktioner. Att det är möjligt att, inuti ett verk, låta skapa ett annat verk som egentligen inte finns. Trots sin oåtkomlighet får det fäste i läsarens huvud, gror där med enveten skärpa, hamrar sin undersköna intighet, slag på slag. Det allra mest åtråvärda är alltid byggt av luft. Det måste varit det som attraherade mig mest i den postmoderna tankefloran. Men det är ju inget säreget postmodernt, vilket Auster så tjusigt visade när han skapade stumfilmer medelst det skrivna ordet. "Stumfilm", "svartvitt", "gags i vit kostym", blinkade han till oss, som för att antyda att han laborerar med urgammalt tankegods. Men jag är ingen jävla cineast om ni tror det, och inte postmodernist heller. Jag är cyklist.

Kommentarer:
Postat av: Anders

2007-01-24 @ 19:41:31
Postat av: Anders

Det skulle alltså stå ett hjärta där men det kom inte med.

2007-01-24 @ 19:42:00
Postat av: Anonym

Av de Auster-böcker jag läst avhandlas alltid hamstrandet och svältens element, som Fogg i Månpalatset, som överlever på två ägg och dagen under en hel sommar.

2007-01-24 @ 21:15:50
Postat av: Anders

Av de Auster-böcker jag läst avhandlas alltid hamstrandet och svältens element, som Fogg i Månpalatset, som överlever på två ägg och dagen under en hel sommar.

2007-01-24 @ 21:15:53
Postat av: Anders

Jag drömde att du var ond på mig för ovanstånde överflöd av kommentarer. Nu ser jag att du inte tagit bort dem, fint. :)

2007-01-25 @ 09:43:17
Postat av: Hanna

Nej, ingen censur. Och ja, det är intressant det där med svält och hamstring. Lite "Här är ditt kylskåp", livets grundvalar etc. Svält och askes är liksom en balansgång mellan lycka och galenskap. Vi duktiga flickor vet allt om det där.

2007-01-25 @ 12:24:00

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback