12.10

Min far var organist. I din nöd hjälper dig orgeln, sa han, därför att den är större än du.

Jag föddes i Karesuando. Det finns en silvergruva där. Vi bodde utanför byn i ett grått trähus. Där fanns ren. Köttet blev lagt i salt och fick torka och sedan karvade man bitar. Salt och gott, sa far.

Däruppe biter inte kylan lika hårt, därför att klimatet är torrare. Vattnet leder kyla men när det stelnar går det långsammare. Det är som när hemligheter når en över vattnets yta från de som tror sig vara ohörbara. Vattnet ljuger inte, men isen.

Jag var nio år när jag lärde mig simma. Det var i Pite. Mor släppte ut mig på djupt vatten. Hon släppte, och jag sprattlade. Det var en drastisk åtgärd. Man hade inte råd med fler simskolor.

Det är som en fuga, sa far. Det kommer ljud från alla håll. Om man drar i en tråd så följer hela väven med. Därför ska du sjunga som om allt berodde på din röst. Du ska tro att den bär.


Kommentarer:
Postat av: Anonym

min far var icahandlare. "man dricker inte alkohol för att bli berusad, man dricker för att det är gemytligt". det är nog det enda visdomsord jag har fått från min far. mitt liv är som en pilsnerfilm om ditt är...tja, vad tror du själv? något av större kvalitet och storslagna landskapsbilder.

2005-10-14 @ 15:27:40
Postat av: Jakob

Var din far organist alltså, precis som Jonas Wergelands far? Det verkar vara ett extremt coolt yrke. Synd att jag inte har nåt musiköra egentligen, annars... fan, varför inte?

Min egen käre fader är professor i historia, och min ömma moder är radioreporter. Jag har nog hamnat nånstans i skarven där, mellan två olika filosofier: dels det historiska perspektivet och insikten om att världen kan vara något större, något ädlare än den vi lever i just nu, dels det sluggande underdogperspektiv som journalistiken måste ha för att inte bli alldeles tandlös.
Att jag inkorporerat båda dessa filosofier i mitt eget tänkande är vad som gör mig både mycket lycklig och mycket olycklig på samma gång.

Postat av: mikaela

när jag var liten jobbade min far så mycket, (i icabutiken då)att jag och björnbröderna trodde att morfar var vår pappa.

2005-10-16 @ 22:46:01
Postat av: Hanna

Nej, min far är inte organist. Jag tog mig friheten att dikta. I det verkliga livet är min far teleingenjör.

2005-10-16 @ 22:48:52
Postat av: Hanna

Jag är inte född i Karesuando heller. Det är ljug alltihop. Jag säger som Bob: "I was born in Gallup, New Mexico".

2005-10-16 @ 22:51:41
Postat av: Anonym

she was born in spring and i was born too late. hur stavar jag nu, jag märker att min stavning har börjat halta.

2005-10-17 @ 09:48:50
Postat av: Hanna

She was born in Spain, är det väl?

2005-10-17 @ 11:05:55
Postat av: Anonym

vad, jag som trodde det var på våren?

2005-10-17 @ 12:42:55
Postat av: Jakob

Snackar vi en Dylan-låt här nu? Känner igen, men kommer inte ihåg vilken... hur var konserten i går förresten?

2005-10-18 @ 17:27:45
URL: http://childejakob.blogg.se
Postat av: Hanna

Konserterna var fantastiska!

Nä, han brukade ju säga att han var född där, i Gallup.

2005-10-22 @ 20:45:43
URL: http://hannajudit.blogg.se
Postat av: Hanna

Du har rätt, det var på våren.

2005-10-22 @ 21:39:31
URL: http://hannajudit.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback