Upptäckt

Jag är inte litteraturintresserad. Jag är inte intresserad av litteratur. Litteratur intresserar mig inte.

Det är musik jag är intresserad av. Musik och intelligens och sanningen om världen. Jag tappar koncentrationen när jag läser någon pseudointelligent krönika om litterära fenomen i samtiden och hejfaderullan. Men när någon talar om kontrapunkt börjar hjärtat dunka. Det är uppenbart.

Ta bara en sak som radioprogram. I P1 sänds många, säkert intressanta, program om litteratur och dylikt. Och jag kan inte låta bli att gäspa. Missförstå mig inte - jag tycker att radioprogram och tidskrifter och alla satsningar på litteratur är jätteviktiga. Men hela den där världen har blivit så insmickrande och oärlig. Så anemisk. Jag surfar omkring bland bloggar och e-tidskrifter och sådant som ska vara alternativt och kulturellt, men det är ingenting som väcks i mig, det tänds inga eldar, inga rosor på kinderna.

Bra och vackra och skärpta böcker, visst. Det är en annan sak än "litteratur".

Kommentarer:
Postat av: Anders

Våga vägra läsa!

2006-12-29 @ 18:48:54
Postat av: Anders

Shit, vilken sensuell bild du har på bloggen nu!

2006-12-29 @ 20:04:27
Postat av: Anders

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_14338548.asp

2006-12-30 @ 11:29:42

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback