Helkväll

m

Mozart har varit i ropet på sistone. Det är 250 år sedan han föddes eller dog, jag minns inte vilket. Det kan tyckas en aning klyschigt att säga att man gillar Mozart, men det är ju på det viset att klichéer uppstår när man säger en sak många gånger. Och det man säger många gånger måste ha relevans.

Jag beslutade mig för att stämma in i hyllningskören med en riktig helkväll i Mozarts anda. Det var i lördags och både TV och radio sprutade Mozart för allt vad tygeln höll. Så jag lyssnade till första delen av Cosi van tutte på radion, varefter jag såg Amadeus på TV. En ganska fjollig film, förvisso, men kostymerna och musiken är förtjusande. Det var på det hela taget en mycket angenäm afton.

Förresten finns det mycket mer i Mozarts musik än vad gemene man uppfattar. Så det så.

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback