Bloggutmaningen: Böcker som gjort saker

På begäran av Childe Jakob kommer här svaren på bokutmaningen. Det är ju svårt att nämna bara en enda bok på varje fråga. Jag tar mig friheten att nämna några fler.

En bok som förändrat mitt liv:
Jan Kjaerstads trilogi "Förföraren", "Erövraren" och "Upptäckaren". Inga böcker har på ett så grundläggande sätt förändrat min upplevelse av livet: tiden, jaget, själen, omvärlden, allt.

En bok jag läser mer än en gång:
Kjaerstads trilogi, Donna Tartts "Den hemliga historien", Hesses "Stäppvargen", Ture Sventon, samt de amerikanska humoristerna Wodehouse och Thurber.

En bok jag skulle vilja ha med på en öde ö:
Frödings samlade eller Fredmans epistlar.

En bok som fick mig att skratta:
P.G. Wodehouses Jeeves-böcker, samt Ture Sventon-böckerna.

En bok som fick mig att gråta:
"Upptäckaren". Och så vill jag minnas att det rann en del när jag läste "En komikers uppväxt".

En bok jag önskar hade skrivits:
En fulländad bok, en bok som var som musik. Men det är förstås omöjligt.

En bok som inte borde skrivits:
Det finns ju mängder. Jag drar till med Lars Gustafssons "Bernard Foys tredje rockad". Ett dåligt försök till postmodernism. Och Carl Johan Vallgrens "För herr Bachmans broschyr" eller vad den hette. Trams.

En bok jag just nu läser:
Wodehouse - "Jeeves klarar skivan". Kvardröjande sommarlektyr. Jag har sorgligt nog kommit ifrån det där med seriösa romaner.

En bok jag tänkt läsa härnäst:
"Jeeves and the feudal spirit" blir det nog, om jag inte kommer på något bättre. Just det, jag är lite nyfiken på Safran Foers nya, och Nicole Krauss.

Kommentarer:
Postat av: Anonym

Ja, Vallgren är lite av en lallare, eller?

2006-09-06 @ 14:55:40
Postat av: Anders

Haha, ja, "Vallgren"="Lallgren"

2006-09-06 @ 15:00:10
Postat av: Anders

Gustafsson, för övrigt, gråare poet får man leta efter. Men jag har inte läst hans romaner.

2006-09-06 @ 15:01:01
Postat av: Johan Sallén

Det har jag, och de är inget vidare. Men vilken man ändå, han gör mig varm inombords, levande!!!!

2006-09-06 @ 16:57:27
Postat av: Jakob

Tack för svaren! Roligt att läsa. Måste dock flika in att jag tyckte att "För herr Bachmanns broschyr" var rätt underhållande...

Postat av: Hanna

Ja, man kan ju tycka olika. Jag tyckte inte att "Den vidunderliga kärlekens historia" var bra heller. Men det tycks jag vara ganska ensam om.

2006-09-08 @ 21:32:39

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback